Prachtig Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Roelof en Annalies - WaarBenJij.nu Prachtig Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Roelof en Annalies - WaarBenJij.nu

Prachtig Tibet!

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof en Annalies

21 Juli 2007 | Nederland, Amsterdam

Hello luitjes!

Donderdagmorgen zaten we al heel vroeg in een busje op weg naar het vliegveld van Chengdu. De man negeerde alle rode stoplichten en onderweg kregen we nog snel een chinees ontbijt in de vorm van deegbolletjes gevuld met vlees toegestopt. Eenmaal gearriveerd op het vliegveld ging alles helemaal anders dan in NL. We konden zo doorlopen en zaten even later in een groot vliegtuig met chinezen op weg naar Lasha. Onderweg hadden we prachtig weer waardoor we twee uur mooi naar het veranderende landschap konden kijken. Langzaam doemde de grote besneeuwde bergen op en zagen we kleine dorpjes. Prachtig! In Lasha hoefde de piloot maar een klein eindje naar beneden daar deze stad meer dan 3,5 km boven NAP ligt. Dit bleek s'avonds ook wel toen Nappie ziek op bed lag met hoogteziekte. Annalies was gelukkig niet ziek en de volgende dag was alles weer prima. We hoorden van vele mensen dat ze ziek waren en een meisjes die met ons in de bus zat en vloog moest zelfs naar het ziekenhuis en kon niet verder met een trip de bergen in, en moest na een paar dagen weer terug naar China en dan Canada. Zo zie je maar.

Lasha is een prachtige stad. Een droom ging in vervulling. Alle Tibetanen zijn zo aardig en lachen vrolijk naar je op straat en steken hun tong uit als blijk van respect. In Lasha is zo veel te doen en te zien. Het is hier het Mekka van het geloof en een bedevaartsoort voor de Tibetanen. Op straat lopen de hele dag mensen gekleed in prachtige kleren en behangen met sieraden en een gebedsmolen in hun hand. Velen doen een pelgrimstocht en bezoeken de vele kloosters hier. Wij hebben ook veel kloosters bezocht en genoten van de honderden jaren oude kunstwerken en we bewonderen de mensen hier. Zo zijn we naar het Jokhang, Sera en Potala klooster geweest. De eerste twee zijn nog vol in bedrijf en het is prachtig om de monnikken bezig te zien. Zo gingen ze in het Sera klooster 's middags in het binnenhof met groot gebaar debateren over erg zware filosofische onderwerpen. Helaas is het befaamde Potala Paleis niet meer in bedrijf. Het huis van de Dalai Lama is in vreemde handen en de monnikken zijn verbannen. We hebben echt met uitpuilende ogen in dit gigantisch grote bolwerk van het Tibetaans geloof rondgelopen en waren wel heel erg stil zo mooi en zo veel bewondering. De tomben van de Dalai Lamas zijn zo indrukwekkend, prachtige kunstwerken met duizenden kilo's goud en edelstenen. Dat alles in een gebouw dat zo tot de verbeelding spreekt en zo groot is! De zonnestralen vallen tussen de alles handgemaakte en beschilderde vertrekken naar binnen en je ziet dan de monnikken in je verbeelding lopen....

Naast alle kloosters zijn we ook met een tweedaagse trip naar het heilige Nam Tso meer geweest. Het meer was schitterend! Jammer dat ik m'n boot niet bij me had...maar ach....wonderbaarlijk helder blauw water met op de achtergrond de schitterende bergen met bensneeuwde toppen en kleurrijke gebedsvlaggen. Schitterend. Helaas had ik s'avonds weer koppijn van de hoogte, dit meer lag alweer 1100 meter hoger dan Lhasa, en ging het stormen en sliepen we in een toeristisch spookkamp tussen de dronken Tibetanen en honderden gekke en blaffende honden....kortom Annalies kwam niet uit de tent! Hahaaa. Gelukkig zaten we de volgende dag na een wanhopige nacht weer in de bus terug.

Daarnaast zitten we in een erg leuk hostel, waar we veel leuke mensen hebben ontmoet! Bijvoorbeeld Larry, een Amerikaan van 50 jaar, die veel avonturen beleefd, en op een erg leuke manier geintjes uithaalt met iedereen! Ook leuke Amsterdammers, ja, die zijn er, ontmoet! Wij hopen dat zij allen ook een goeie trip beleven! Maar goed, dat horen we vast nog!
Naast andere toeristen krijgen we af en toe ook wat contact met de locals, zo was ik (Annalies) Roelof al bijna kwijtgeraakt aan een Tibetaanse vrijgezelle dame, de familie stond al te juichen, maar helaas.......

Morgen gaan we in het gezelschap van een chauffeur en een Tibetaanse gids met een terreinwagen 18 dagen door Tibet reizen. Zo gaan we onder andere naar het basiskamp Mount Everest, Mount Kalaish en drie dagen de bedevaartstocht rond het heilige meer lopen. We hopen dat alles tijdens deze avontuurlijke tocht goed uit zal pakken en we veel plezier hebben!

Over 19 dagen steken we vervolgens de grens over naar Nepal richting Kathmandu. Hopelijk vinden we daar snel een computer om jullie weer te berichten!

Wederom hartelijk bedankt voor jullie leuke reacties en mailtjes en tot horens!

Groetjese en veel liefs,

Roelof & Annalies

• 21 Juli 2007 - 13:46

Greetje:

Ik ben wel doof maar toch nog niet blind.
    Ik zie geen foto's (haha)

Gr. Greetje.

• 21 Juli 2007 - 18:00

Tineke:

Ha moi!

Heb zojuist alle foto's achter elkaar versleten. Wat zien jullie geweldige steden en natuur!! Het kan niet anders dan dat dit een superreis aan het worden is. Al zoveel gezien en eigenlijk nog maar zo kort onderweg. Ga er vanuit dat jullie dit zeker een jaar gaan volhouden, je zou wel gek zijn dat niet te doen. Veel plezier en voorspoed en GENIETEN in hoofdletters,

Groet'n
    Tineke (& Cor natuurlijk)

• 22 Juli 2007 - 07:28

Annie:

wat zullen jullie je ogen uitkijken en wat zullen jullie een ervaring opdoen. Dat de reis mooi is kunnen we wel aan de foto's zien.We sturen je vader zo nu en dan het dorp in om ook op de fiets de noten te verkopen maar het lukt hem nog niet zo goed. Hij kan nog maar 2 bakjes op de fiets houden, maar de aanhouder wint. Annalies en roelof ik hoop dat jullie nog vele mooie dingen gaan zien en doe voorzichtig. de groetjes

• 22 Juli 2007 - 07:48

Agnes:

Wat een prachtige foto's hebben jullie geplaatst. Rixt vroeg of jullie ook in gebed waren gegaan. Veel plezier op jullie rondreis en tot het volgende verslag.
    Gr Agnes

• 22 Juli 2007 - 07:51

Mem:

geweldig !!!!! wat een land hoop dat de komende 18 dagen ook zo mooi worden.kijken er nu al naar uit!.veel reis plezier en genieten heit en mem

• 22 Juli 2007 - 09:04

Gerrit & Gerry:

hoi,het wachten is beloond weer prachtige foto's en wat een belevenis.
    g
    Geniet van de komende 19 dagen heel veel plezier.
    Liefs, Gerry &Gerrit

• 22 Juli 2007 - 09:38

Vanessa:

Hoi,hoi,

Geweldige verslagen en foto's, hoop dat jullie veel plezier hebben met de komende rondreis, alleen jammer dat we nu 18 dagen moeten wachten voor een volgende verslag, zie er al graag naar uit.

Groeten, Vanessa Rob en de kids

• 22 Juli 2007 - 14:49

Dina De Haan:

dag Roelof en Annalies,
    Heb via jouw moeder van deze site gehoord Roelof. Ik vind het geweldig om helemaal met jullie mee te reizen op deze manier. Ik hoop dat de rondreis net zo leuk is en dan zien we elkaar dus weer in Nepal.
    Groetjes

• 22 Juli 2007 - 17:53

Winny& Kees:

Lieve avonturiers!

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken en wat heerlijk om het op deze wijze te mogen meevolgen!

Wat een indrukken!

Wij wensen jullie weer heel veel indrukwekkende momenten toe vanuit Tenerife en een vrolijke walvis en dolfijnen flapper groet van Kees & Winny

• 23 Juli 2007 - 08:00

Albert En Marieke:

Tjonge, dat zijn nog eens verhalen. Zijn jullie inmiddels al ingeburgerd en dragen jullie ook van die mooie gewaden?

Roelof zal inmiddels wel al de eerste stappen hebben ondernomen in de tibetaanse gevechtkunst? Annalies zal dat ook wel nodig hebben om alle vrouwen bij Roelof weg te houden.

De plaatjes zijn schitterend, zoals alle foto's tot nog toe.

Jammer dat we de komende 18 dagen niets van jullie zullen horen of het moet per sms of telefoon. Des te meer reden is er straks om de site te volgen, zodat we nog meer mooie foto's te zien en verhalen te horen krijgen.

Goede reis en tot in Nepal!

Groeten Albert en Marieke

• 23 Juli 2007 - 11:37

Ha Goeie:

ben erg onder de indruk van jullie verhaal en de foto's. Jammer dat t skypen weer niet gelukt is,d at gaat nog een keer lukken hoor!!! jullie zijn nu al op jullie eigen bedevaartsreisje, dus we moeten even wachten... wij hebben ook vakantie, nu eerst week thuis, dan naar frankrijk weekje en dan twee weken met de boot. Als je weer kan sms-en hoor ik t wel, ok?
    Hele dikke tut en ik mis je!
    leafs Alinda, en Durk en Jalte en Wike (elke keer als Jalte vliegtuig ziet, zit jij daar nog in haha...!)

• 23 Juli 2007 - 19:06

Rolf:

geweldige reis moet dit zijn !!

Geniet er van

Ibrichje en rolf

• 23 Juli 2007 - 21:28

Wim En Hennie :

Hallo Luitjes blij dat alles zo goed gaat prachtige foto's zou graag willen ruilen maar helaas gaat dat niet en roelof geen roddels in westerbroek helaas met ons gaat alles prima en gelukkig nog geen vakantie regen en nog eens regen en je vis spullen zij'n veilig zorg ik voor en ik mis je wel hoor liefs en nog heel veel plezier voor jullie allebij

• 24 Juli 2007 - 00:23

Joop & Elly:

Vanuit Springdale USA de groeten van ons beiden. Hebben een geweldige vakantie. Gaan er van uit dat het weer een mooi verhaal is maar gaan het nu niet helemaal lezen en bovendien is de printer bij deze computer buiten bedrijf.
    Het gaat jullie beiden goed.

Groeten
    Joop & Elly

• 24 Juli 2007 - 07:41

Rianne:

Moet allemaal af en toe heel onwerkelijk zijn!

• 24 Juli 2007 - 13:07

Nienke:

loop wat achter qua jullie berichtgeving. ben namelijk met mats en frank ook op reis geweest naar het verre gaasterland.
    ik ga nu snel jullie volgende bericht lezen. prachtige foto's, vooral van die straatkinderen

groetnis uut sint anna!!

• 28 Juli 2007 - 10:55

Arjan En Marielle:

he lieve roelof en annalies! Wederom erg mooie reisverhalen! Waren zelf ook paar weken op vakantie maar kon niet wachten om jullie verhalen weer te lezen en te weten dat alles goed met jullie gaat.Mooie foto's, lieve Tibetaanse kinderen. Ben erg benieuwd hoe jullie de bedevaartstocht gaan ervaren! Liefs arjan en marielle

• 29 Juli 2007 - 19:08

Greetje En Hiltjo:

Het was weer een mooi reisverslag met prachtige foto's.
    We hopen dat jullie nog heel wat moois te zien krijgen, zodat wij er ook van kunnen genieten.
    Verder is hier alles goed en we hopen dat
    alles mogen beleven in een goede gezondheid.

veel liefs van ons beiden.

• 30 Juli 2007 - 03:52

De Amsterdammers:

He beiden! wat leuk jullie impressie van Tibet te lezen. We hoorden in het hostel dat jullie een dag later vertrokken zijn omdat de chauffeur geen rijbewijs had??? Wij hebben een top trip gehad, Everest gezien, s ochtends vroeg met z'n drietjes (ik, Christopher en Larry) in het base camp. Fantastisch. Nu weer terug in China, zie onze website. Op zoek naar onze Shangri-La...
    Liefs en geniet,
    GEzina en Christopher

• 30 Juli 2007 - 14:51

Beppe Anneke:

Lieve annalies en roelof
    Nu ook een berichtje van jullie Beppe.
    Jullie zijn alweer een tijdje onderweg en hebben al heel wat gezien.
    Joop en Ellie zitten nu in amerika.
    Chris en Zetha zijn in frankrijk.
    Murk en tony zijn in frankrijk met hun gezinnen.
    Anneke met Man en kinderen komen morgen terug uit zwitserland.
    Lammert en Akke zijn in australie geweest.
    Iik en Renate zijn naar curacao geweest.
    Je ziet het wel weer alle kanten van de wereld worden bekeken.
    En ik maar luisteren naar de verhalen.
    Met mij gaat alles en goed en van jouw hait hoor ik wel hoe het met jullie gaat.
    Pas goed op elkaar.
    Daag
    liefs Beppe anneke

• 31 Juli 2007 - 11:03

Theo En Michiel:

Veel plezier op jullie rondreis.
    groet, Theo en Michiel (je weet wel, die van Anderzorg)

• 01 Augustus 2007 - 10:39

Yda:

Ik was net in de zaak bij je ouders en heb nu eindelijk het juiste adres. Ik hoop dat je zo weet wie ik ben, ik werk in het voorjaar als verpleegkundige in Nepal (Dhulikhel).
    Dus als jullie in Nepal zijn zal ik jullie zeker volgen. In Kathmandu kun je makkelijk internetten. Een plaats waar je zeker naar toe moet is Bakthapur, dat is prachtig en als je toch in Dhulikhel komt, loop dat even het ziekenhuis binnen en vraag naar dr. Ram en doe hem de groeten van me. In de kleine plaatjes in Nepal kun je nog niet zo veel internetten. Kathmandu heeft ook veel Tibetaanse monniken.
    Heel veel plezier toegewenst!! Je ouders zijn trots op jullie dat jullie dit doen.
    Lekker genieten, groeten uit Grou, Yda

• 02 Augustus 2007 - 21:56

Klaasje Postma:

Hallo annalies en roelof, jullie kennen mij waarschijnlijk niet. Ik ken annalies een beetje en dat komt door Tiny en Minne. Ik trof je vader en moeder bij de AH in Leeuwarden en hoorde over jullie wereldreis.
    Geweldig !!!!! In Nepal is een stichting "Studenten-en Musaharproject Nepal", wat door een groep mensen uit Heerenveen is opgezet. Wij zijn de sponsor (schoolgeld) van Rosan. Ik heb afgesproken met je ouders dat ik het adres van de school aan jullie door zou mailen.
    Wie weet komt het toevallig op jullie route. "SPN Computer Institute" www.spn.com.np Thahity, Kathmandu.
    0997701 4228467 spn@mail.com.np
    Leraar: Chhongba Sherpa.
    Assistent-leraar Ravi Magar.
    Secretaresse SPN CI: Sarmilla Dhital.

In Deurali Kanchok (Ghorkadistrict)is door dezelfde stichting een school geopend.

Hartelijke groeten Klaasje.

• 06 Augustus 2007 - 10:11

Rob (AnderZorg):

Prachtig! Wat een reis. En dan Tibet! Mooie foto's, hoor.

Groet Rob